A legtöbb óvodás találkozik programozható robotokkal.
Erre természetesen kevesen gondolnának, mert a robotokról rögtön a mesterséges intelligenciával ellátott robotok, vagy a gyárakban munkálkodó robotok jutnak eszünkbe. Hétköznapi életünk során viszont egészen más robotokkal találkozunk, hiszen tulajdonképpen egy italautomata is programozható robot. Az ital elkészítésének folyamata ugyanis a programozó által megadott paraméterek mentén folyik. Ezeknek a paramétereknek természetesen sorrendje is van. Ha kávét vásárolunk, kiválaszthatjuk, mennyi cukorral szeretnénk inni, rövid vagy hosszú kávé legyen, és tejjel vagy anélkül szeretnénk-e inni. Ha mindez megvan, készül is az italunk. A Tengerszem magánóvoda 5 különböző játékos eszközt kínál, amelyekkel a gyerekek megismerhetik a programozás alapjait.
KISCSOPORT
BEE-BOT robot
A BEE-BOT egy olyan méhecske formájú programozható robot, amelyet kifejezetten óvodások számára készítettek, és a BETT 2006 kiállításon elnyerte a leghatásosabb játék címet az óvodás és alsó tagozatos gyermekek oktatási technológia kategóriában. A BEE-BOT 40 lépésig programozható, 90°-ban fordul el, és 15cm-es lépésekben mozog.
A hátán található néhány gomb segítségével könnyen irányítható. Ezek közül kettő az előre és hátra haladást szolgálja, kettő pedig a jobbra-balra fordulást. kettő pedig a 90°-os balra illetve jobbra forduláshoz. A CLEAN gomb segítségével törölhető az elkezdett programozás, a PAUSE gomb egy másodpercnyi szünetet jelent, míg a GO gomb segítségével elindul a robot az előre beprogramozott úton. A BEE-BOT kiváló eszköz ahhoz, hogy a gyerekek már egészen kicsi korukban megszeressék a programozást.
Fisher-Price Think & Learn Code-a-Pillar
A Fisher-Price egyedi játékhernyója arra bátorítja a gyerekeket, hogy játék közben új dolgokat fedezzenek fel, ezzel fejlesztve őket a kódolásban és a kritikus gondolkodásban. A játékhernyó teste kilenc, tetszés szerint összekapcsolható alkatrészből áll össze. Minden ilyen alkatrésznek más-más funkciója van. A hernyó így képes előre haladni, jobbra-balra fordulni, kígyózni és táncolni, sőt, még pár másodperc szünet is beállítható két mozdulat között. A gyerekek egyszerű programsorokkal úgy programozhatják be a játékot, hogy az elérje az általuk meghatározott célpontot egy szobában. A motorizált fejrészben fények, hangok, és pislogásra képes szemek is helyet kaptak, amivel a hernyó még inkább „életre kelthető”
KÖZÉPSŐ CSOPORT
Coding Awbie
A Coding Awbie nevű eszközzel a gyerekek a kódoláson keresztül fedezhetik fel Awbie világát. Awbie egy játékos figura, aki imádja az epret, és szeretne is minél többet szerezni belőle. A gyerekek minden programozási utasításukkal irányítják Awbiet egy eperfaló kalandozás során.
A gyerekek akkor tanulnak leginkább, ha játszanak. Ezt jól szolgálják az összeköthető elemek, amik beindítják a gyerekek képzelő erejét, magabiztossá teszi őket, és képesek elérni, hogy nagy terveket szövögessenek.
A Coding Awbie egyik legjobb tulajdonsága, hogy a közös kódolásra is lehetőséget ad, hiszen több gyerek is használhat egy eszközt, így együtt, egymást segítve szerelhetik össze az alkatrészeket.
FELSŐ CSOPORT
Tinkerbots My First Robot
A My First Robot bevezeti a legfiatalabb feltalálókat a technológia világába, és egy intuitív alkalmazással tanítja őket a programozásra. Az alkalmazás segítségével a Powerbrain elnevezésű dupla motoros alkatrész programozható, amivel a robot nagy sebességre és gyors mozdulatokra képes.
A programozható robot kedvenc időtöltése a laborjában való kísérletezés. Itt talál fel különböző furcsa finomságokat, mint a hagymás popcorn és a sötétben világító édesgyökér. A gyerekek feladata, hogy segítsenek megtalálni neki egy receptet, amellyel elkészítheti az egyedülálló rózsaszín cukorszirupot. Játék közben a gyerekeknek különböző nehézségi szinteket kell megoldaniuk, amelyekkel új mozdulatokat és hangokat oldhatnak fel, majd adhatnak hozzá a robot képességeihez.
A tanulás során a robot mozdulatokat mutat, amelyeket a gyerekek az alkalmazásban található kódblokkokkal reprodukálhatnak. Miután minden nehézségi szintet teljesítettek, elérhetővé válik a „Kreatív mód”, amellyel már szabadon irányíthatják a robotot.
Lego WeDo 2.0
A Lego WeDo érdekes és izgalmas robotprogramozási projekteket tartalmaz, amelyek segítségével a gyerekek testközelből is megismerkedhetnek a mérnöki gondolkodás és programozás alapjaival. A WeDo 2.0 tananyagával fejleszthető a gyerekek problémamegoldó készsége, és saját, egyedi megoldásokkal léphetnek be a felfedezések világba.
A WeDo célja, hogy játékosan keltse fel a gyerekek természetes kíváncsiságát a tudomány, a technika, a technológia, és a programozás iránt. A játék az építéshez szükséges alapelemeken kívül tárolókat, tálcákat, motorokat, mozgásérzékelőket és dőlésérzékelőket tartalmaz.
Képességek, amelyeket a Lego WeDo a leginkább fejleszt:
- együttműködés
- problémamegoldás
- alap programozási feladatok megoldása
- modellezés
